fbpx

מהפכת מסלולי הנאסד”ק בפנסיה: הזדמנות או סיכון?

הכירו את מסלול ההשקעה החדש בפנסיה – הנאסד”ק.

 

במשך שנים רבות הציעו קופות הגמל וקרנות הפנסיה את אותם מסלולי השקעה בסיסיים – מסלול כללי, מנייתי, אג”ח וכו’. אולם לאחרונה אנו עדים למהפכה של ממש בתחום ההשקעות הפנסיוניות, עם כניסתם של מסלולים חדשים העוקבים אחרי מדדים ספציפיים ותחומי טכנולוגיה מסוימים.

 

המוצרים החמים והמבוקשים ביותר כרגע הם מסלולים פאסיביים העוקבים אחרי מדדי הטכנולוגיה, ובראשם הנאסד”ק. מדובר במדד הידוע והמוביל בתעשיית ההייטק העולמית, אשר מרכז תחתיו את 100 חברות הטכנולוגיה המובילות כמו אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל, נטפליקס ופייסבוק.

מהי הסיבה לפופולריות הגוברת של הנאסד”ק?

התשובה טמונה בביצועיו המצוינים בשנים האחרונות. בעוד שמדד S&P 500, הנחשב לאחד המדדים המובילים והוותיקים בעולם, הניב תשואה ממוצעת של כ-15% בלבד בחמש השנים האחרונות, הנאסד”ק זינק בכ-30% בממוצע מדי שנה. בשנת 2023 בלבד טיפס המדד ב- 44 אחוזים!

 

מנהלי ההשקעות של חברות הביטוח והגופים המנהלים לא יכלו להתעלם מהפוטנציאל הגלום במדד זה. טכנולוגיות מתקדמות כמו טכנולוגיית ענן, בינה מלאכותית, רכבים אוטונומיים ומסחר אונליין ממשיכות להוביל את הצמיחה בכלכלה העולמית, כאשר ענקיות כמו אפל, גוגל ואמזון רק ממשיכות להתעצם ולהשיג שיאים חדשים מה שחושף את הנאסד”ק לאור הזרקורים.

מה כוללים מסלולי הנאסד”ק והטכנולוגיה?

המסלולים החדשים שהחלו להיכנס לשוק הפנסיוני העוקבים אחרי מדדי טכנולוגיה הם למעשה מסלולים פאסיביים. זאת אומרת שההשקעה אינה מנוהלת באופן אקטיבי על ידי מנהלי תיקים, אלא עוקבת באופן שיטתי אחרי מדדים שונים ללא התערבות אנושית. 

 

הרוב המכריע של המסלולים הללו כולל חשיפה של 50% ומעלה למדד הנאסד”ק 100. כך למשל, מסלול השקעה פנסיוני “מגדל-טק” שהשיקה קבוצת מגדל, כולל חשיפה גבוהה של 90% למדד הזה. מסלול אחר של אלטשולר שחם מציע חשיפה של 45% לנאסד”ק בשילוב עם 45% למדד S&P 500, מיטב דש הלכה על חשיפה של 80% לנאסד”ק, וחברות נוספות הולכות בעקבותיהן.

 

אך מעבר לחשיפה הגבוהה למדד מרכזי, המסלולים החדשים עוקבים גם אחרי מדדים טכנולוגיים ספציפיים נוספים עם פוקוס על טכנולוגיות מסוימות. מדדים כאלו עוסקים בשבבים, תוכנה, תקשורת, רכבים אוטונומיים, אנרגיה מתחדשת ועוד. 

יתרונות והזדמנויות של מסלולי הנאסד”ק

אין ספק שמסלולי ההשקעה החדשים הללו מציעים מספר יתרונות ברורים עבור החוסכים. ראשית ומעל לכל, הם מאפשרים ליהנות מפוטנציאל הצמיחה המרשים של ענף ההייטק. מכיוון שכיום יותר ויותר חברות טכנולוגיות ממשיכות להשתלט על תחומים רבים, חשיפה גבוהה למגזר זה במסלולי הפנסיה עשויה להיות מנוע צמיחה מצוין לחיסכון הפנסיוני.

 

למעשה, המסלולים החדשים הללו מציעים לחוסכים דרך נוחה ופשוטה להשקיע בתחומי הטכנולוגיות המתקדמים, ללא צורך בניהול אקטיבי של תיק מורכב. מדובר בהשקעה שוטפת שעוקבת אחרי מדדים ידועים ופשוטה להבנה גם עבור משקיעים פרטיים שאינם מומחים בתחום.

חסרונות וסיכונים אפשריים שכדאי להכיר

עם זאת, חשוב מאוד להכיר גם את החסרונות והסיכונים הקיימים במסלולי ההשקעה החדשים הללו. ראשית, למרות שיש מידה של פיזור בין מספר מדדים, מדובר עדיין ברמת ריכוזיות גבוהה הרבה יותר מאשר במסלולים הכלליים. המשקיע מרוכז בענף הטכנולוגיה בלבד, שגם אם הוא בעל פוטנציאל תשואה גבוה, הוא עדיין עשוי להיפגע מטלטלות עתידיות כלשהן.

 

חסרון נוסף מתבטא בחשיפה גבוהה לשערי החליפין של המטבעות הזרים כמו הדולר. רוב המסלולים החדשים אינם מגודרים כנגד תנודות המט”ח, מה שיכול לפגוע בתשואה במקרה של התחזקות חדה של השקל. במיוחד כאשר מדובר בתיק חיסכון לטווח ארוך של עשרות שנים, חשיפה דומיננטית לשערי חליפין זרים יכולה להוות גורם סיכון גבוה.

 

סיכון אחרון וחשוב קשור בדיוק לאטרקטיביות של המוצרים החדשים – התנודתיות והסיכון הגלומים במניות טכנולוגיה. בניגוד לתעשיות אחרות, הטכנולוגיה כרוכה בסיכון גבוה וצריכה להתחדש ללא הפסקה. הימור על הצלחת חברות מסוימות יכול להתברר ככישלון. זהו סיכון שאסור להתעלם ממנו במסלולים עתירי טכנולוגיה מסוג זה.

אז מה עושים? פונים למומחה פנסיוני

לנוכח המהפכה בתחום מסלולי השקעה בפנסיה והפופולריות הגוברת של מסלולים צמודי מדד, ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לקבלת הכוונה פנסיונית איכותית ומדויקת. מומחה פנסיוני יכול לסייע לכל חוסך ביצירת תיק פנסיוני הכולל את מסלולי ההשקעה המתאימים ביותר עבורו.

 

במיוחד כאשר מדובר במסלולים חדשים וספציפיים כגון מסלולי הנאסד”ק והטכנולוגיה, הצורך בחוות דעת מקצועית הינה קריטית. מומחה פנסיוני יוכל להעריך באופן מדויק את הפוטנציאל והסיכונים הגלומים במסלולים אלו לצד המאפיינים והצרכים הספציפיים של כל חוסך.

 

בנוסף, סוכן פנסיוני או סוכן ביטוח מיומן מכיר היטב את החברות השונות ואת אסטרטגיות ההשקעה של המסלולים שהן מציעות, כך שהוא יכול להשוות ביניהן וליצור את השילוב המיטבי של מסלולים וחלוקת נכסים שתשיג תשואה נאותה ותמזער סיכונים לטווח הארוך.

 

חשוב לזכור כי מסלולי ההשקעה הם בסופו של דבר כלי לחיסכון הפנסיוני ולא המטרה עצמה. בעזרת מומחה פנסיוני של חברת cover תוכלו להתאים את המסלולים הנכונים באופן שישיג את היעדים ואת צרכיכם באופן מיטבי.

 

רוצים לקבל את כל המידע על מסלולי ההשקעה החדשים ולבחון האם הם מתאימים גם לכם? לחצו כאן כדי לקבל שיחה עם מומחה פנסיוני של cover ללא התחייבות וללא תשלום. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

עושים את זה פשוט: מה ההבדל בין סוכן ביטוח, משווק פנסיוני ויועץ פנסיוני?

הכירו את אנשי המקצוע שאחראים על התיק הפנסיוני שלכם ...

צ’ק אפ פיננסי – מעקב וניהול פנסיוני של העובדים בקלות

כיצד באמצעות השירות של קאבר, תוכלו לשפר את התנאים...

מתי חלה האחריות על המעסיק לדאוג לפנסיה עבור העובדים שלו?

על האחריות הפנסיונית של המעסיקים וחשיבותו של סוכן...

ניהול הפנסיה בזמן מלחמה והשפעתו של המצב הביטחוני על ההייטק בישראל

כיצד המלחמה הנוכחית משפיעה על קרנות הפנסיה של כולנו...

יציבותן של קרנות הפנסיה בזמן מלחמה: איך מתמודדים עם זה נכון?

למלחמות יש השפעה על הפנסיות שלנו. הערכות וניהול נכון...