fbpx

האם יש חשש שקרנות הפנסיה שלנו יושפעו מהמהפכה המשפטית ומה ההיסטוריה מספרת לנו על כך?

ההשלכות האפשריות של הרפורמה המשפטית על הפנסיות ומה ניתן לעשות. 

 

נושא הרפורמה המשפטית נמצא על סדר היום הציבורי כבר חודשים רבים. לאורך כל התקופה הזאת עלו השערות רבות בכל הנוגע להשלכות הרפורמה על החברה הישראלית ועל הכלכלה. ישנן תחזיות קודרות יותר ופחות אך נראה שכיום ישראלים רבים חושבים על ההשלכות האפשריות של המהפכה המשפטית על שלל אספקטים בחיים של כולנו. תחום אחד שעשוי להיות גם כן מושפע ממהלכי הרפורמה הוא התחום הפנסיוני. 

 

בישראל קיים חוק פנסיה חובה המחייב כל תושב ותושבת עובדים להפקיד כספים לקרן הפנסיה שלהם לטובת יצירת חיסכון פנסיוני משמעותי לגיל הפרישה. 

 

על פניו, נשמע שמדובר בכספים הפרטיים שלנו, אשר אין להם נגיעה לכל הסוגיה המשפטית שעומדת על הפרק, עם זאת, ההיסטוריה מלמדת אותנו מספר תובנות שעשויות להיות רלוונטיות גם על מצב הפנסיות בישראל בעיתות משבר. 

 

במאמר זה נעמיק בכמה מקרים מהעבר, ניגע בהשלכות האפשריות של המהפכה המשפטית על הפנסיות של אזרחי ישראל ונגלה את הדרכים בהן קרנות הפנסיה נערכות כדי למזער סיכונים ולשמור על הכספים שלנו. 

השפעת רפורמות משפטיות על הפנסיה: מבט על מקרים מהעולם

משבר הפנסיה של ארגנטינה

במהלך המשבר הכלכלי העולמי של 2008, ארגנטינה נקטה ברפורמה משפטית שאפשרה לממשלה להלאים קרנות פנסיה פרטיות. שינוי חקיקה זה התרחש תוך חודשיים, בהיעדר בולט של ביקורת, מחקר או דיון. כתוצאה מכך, המדינה הבטיחה כ-31 מיליארד דולר לסגירת החוב הממשלתי.

 

הממשלה עמדה על כך שהמניע מאחורי ההלאמה הוא דאגה מתפקוד מערכת הפנסיה בזמן המשבר הכלכלי. עם זאת, בעוד ששוק ההון בסופו של דבר התאושש והניב תשואות של מאות אחוזים, מערכת הפנסיה של ארגנטינה עדיין חווה ביצועים גרועים ביותר. יחד עם האינפלציה המשתוללת של המדינה, החוסכים נותרו להתמודד עם משאבים דלים באופן משמעותי.

הלאמת כספים בהונגריה

הונגריה הציגה נרטיב שונה אך משמעותי באותה מידה. בעקבות הפיכה פוליטית ב-2010, החליטה הממשלה להלאים את קרנות הפנסיה חובה הפרטיות. תעשיית הפנסיה של הונגריה כללה בעבר קרנות ממשלתיות, קרנות  חובה פרטיות וקרנות פרטיות מבחירה. הרפורמה המשפטית שחוקקה הממשלה החדשה הלאימה את כספי קרנות החובה הפרטיים, מה שחייב העברה של כל החסכונות לחשבונות ציבוריים.

 

כדי לכפות על חוסכים לעמוד בדרישות, נחקק חוק דרקוני הקובע שמי שלא העביר את חסכונותיו הפנסיוניים יפסיד 75% ממנו ויהפוך לבלתי זכאי לפנסיה ממשלתית בעתיד. כתוצאה מכך, חלק עצום של 97% מהחוסכים חזרו להשתמש בכספי הממשלה בחוסר רצון. החיסכון הפרטי שנצבר הועבר לבעלות המדינה, מגובה בלא יותר מאשר הבטחה מעורפלת לפנסיה עתידית.

 

בהמשך, הודיעה הממשלה על החלטתה להשתמש ברוב הכסף כדי להקל על החוב העצום של המדינה ולקזז את הגירעון התקציבי. למרות ערעור של איגוד קרנות הפנסיה הפרטיות של הונגריה על החוק החדש, נמנע בית המשפט מפסיקה ובהמשך דחה את העתירות, זאת לאחר שסמכויות בית המשפט והרכבו עברו שינויים מהותיים.

התרחיש הטורקי

בטורקיה, בהנהגתו של הנשיא ארדואן, רעידת אדמה קטסטרופלית הביאה לקריסה דרמטית של שוק המניות. המשבר הלאומי הזה הביא לכך שהממשלה נקטה בצעד חסר תקדים: התערבות בפנסיה של האזרחים. תגובת הממשלה הייתה להוציא צו שיחייב את קרנות הפנסיה הציבוריות לרכוש מניות בעלות שווי גבוה. עם זאת, ערכים אלה לא שיקפו את ההשפעה הקשה של רעידת האדמה על הכלכלה הטורקית.

 

ללא כל ביקורת שיפוטית או ממשלתית, מהלך זה הביא להפסדים משמעותיים לעם הטורקי. החובה של מנהלי קרנות פנסיה להשתמש באופן זה בכספי הציבור ערערה את חובות הנאמנות שלהם ובעצם אילצה אותם לגרום לנזק כספי מהותי. תרחיש זה מהווה תזכורת לחשיבותם של בלמים ואיזונים בסמכויות השלטוניות על קרנות הפנסיה.

ההשלכות הפוטנציאליות על ישראל

אף על פי שהמקרים הללו עשויים להיראות מרוחקים ולא קשורים לנסיבות של ישראל, הם מספקים תובנות לגבי ההשלכות הפוטנציאליות של סמכויות ממשלתיות בלתי מבוקרות לגבי חסכונות פנסיוניים בקופות גמל, קרן פנסיה מקיפה או כללית.

 

ובכל זאת, גם במים סוערים, יש מה לעשות. 

 

האירועים המתפתחים מובילים באופן טבעי לחשש בקרב משקיעים וחוסכים, ומעוררים את הרצון בקרב רבים מהם לתזמן את השוק כדי למזער סיכונים. עם זאת, תזמון מדויק של השוק הוא כמעט בלתי אפשרי, וכל החלטה נמהרת עלולה לגרום נזק ניכר.

 

סקירת נתונים היסטוריים מראה שהמשקיעים שדבקו באסטרטגיית השקעה מקיפה, עקבית וארוכת טווח הצליחו בצורה הטובה ביותר, והם קצרו רווחים על הישארותם בשוק בתקופות של תנודות חדות.

 

אמנם לא מדובר בנוסחה מדויקת, אך בסופו של דבר, משך ההשקעה והעקביות לאורך זמן הם הגורמים העיקריים להצלחה בשוק ההון וכפועל יוצא מכך, גם בהשקעות וחסכונות פנסיוניים.

 

עם זאת, חשוב לציין שההחלטה לשנות את אסטרטגיית ההשקעה לפעמים חיונית וחיובית אך היא אישית מאוד וחייבת להתבסס על גורמים כמו טווח ההשקעות של החוסך, פרופיל הסיכון והערכות לגבי ההתפתחויות הצפויות.

 

מה קורה בשטח? בגזרת חברות ביטוח פנסיה ובתי ההשקעות שמנהלים את קרנות הפנסיה שלנו כבר נעשו ונעשים שינויים והתאמות למצב הנוכחי, כאשר רבים מהם כבר הגדילו את חשיפתם לחו”ל. קרנות הפנסיה וקופות הגמל הגדילו את השקעותיהן הזרות ב-1.7% וב-1% בהתאמה.

 

ומה לגביכם? בין אם אתם נינוחים או חוששים בסביבה הפוליטית והכלכלית הנוכחית, חשוב להזכיר שכל צעד הנוגע בחיסכון הפנסיוני שלכם עשוי להיות בעלי השפעה מרחיקת לכת על עתידכם הפיננסי. לכן חשוב להימנע מפעולות נמהרות ויש להתייעץ עם מומחה פנסיוני על כל שינוי באופן שרלוונטי למאפיינים הייחודיים שלכם.

 

היום יותר מתמיד, שקיפות היא ערך משמעותי. באמצעות המערכת החכמה של cover תוכלו לצפות בכל נתוני התיק הפנסיוני שלכם באופן שקוף, נגיש וברור. לצד המערכת הדיגיטלית שלנו עומדים לרשותכם יועצים וסוכנים פנסיוניים מומחים שיעניקו לכם ייעוץ אישי ומקצועי שיאפשר לכם לקבל החלטות מושכלות בכל הנוגע למצבכם הפנסיוני היום ובעתיד. 

 

להרשמה למערכת ולקבלת ייעוץ אישי ללא תשלום, לחצו כאן. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...