fbpx

היכולת להתמודד עם פיטורים מפתיעים: טיפים לעובדים ולמעסיקים

במהלך השנה האחרונה מסתמן גל פיטורין המוני בתעשיית ההייטק. דווקא בחברות הבינלאומיות הגדולות והמצליחות ביותר, התופעה הזו נוכחת באופן משמעותי, ואלפי עובדים נשלחים הביתה. כמובן, גם פה בישראל, מעצמת ההייטק, אנחנו חווים את התהליכים הכואבים האלה. מהי הדרך הנכונה והנעימה להיפרד מהעובדים?


תעשיות הייטק ענקיות ברחבי העולם, חוות משברים כלכליים בשנה האחרונה, כאשר הסיבות העיקריות לתופעה המדאיגה הן מצב הכלכלה העולמי, שיעורי הריבית הנמצאים בעלייה מתמדת, האינפלציה, וגם כמה מהלכים שנעשו בתעשייה בתקופת מגפת הקורונה, וכעת החברות צריכות להתמודד עם ההשלכות של אלו ולחשב מסלול מחדש. 

להיפרד כידידים: יש דרך טובה יותר לפטר עובדים ולמזער נזקים

אם גם אתם הגעתם למבוי סתום ונאלצים להיפרד מעובדים, חשוב לדעת שיש דרך נכונה, נעימה ואנושית יותר לעשות את הצעד הכואב והמכאיב הזה. יש איך לעשות את זה יפה, לדאוג לעובדים שלכם ולהיפרד מהם באופן שימזער את הנזק הכלכלי והנפשי שהם עתידים לחוות. 

 

לכל הדעות, האופן שבו חברות מובילות התמודדו עם מבול הפיטורים בתעשיית ההייטק, לא היה אידיאלי, ואף גרם לנזק נפשי עמוק ומתמשך הן לעובדים שהועזבו והן לאלו שהמשיכו לעבוד בחברה.

 

לעובדים רבים לא ניתנה התרעה מספקת, וחלק גדול מהם אף התבשר על הפיטורים באמצעות הודעה באי-מייל ואפילו בהודעת טקסט. בבת אחת, הם הגיעו למצב בו אין להם מושג מה יעלה בגורלם התעסוקתי והפיננסי, כאשר נושאים כמו משיכת פיצויים ועוד זרים להם לחלוטין. בני המזל ששרדו והמשיכו לעבוד בחברה, נותרו מודאגים הן מעמיתיהם שפוטרו באופן חסר רגישות, והן לגבי עצמם, כאשר השאלה ״האם אנחנו הבאים בתור?״ מרחפת מעל ראשיהם. 

מה לא לעשות כאשר אתם נאלצים לפטר עובדים?

האופן בו בחרו חברות הייטק רבות להעזיב את העובדים שלהן, מהווה שיעור חיוני במה לא לעשות כאשר אתם נאלצים לפטר עובדים. כאשר לא פועלים בדרך הנכונה בתהליך הרגיש הזה, הלחץ הפסיכולוגי, העומס הכלכלי וחוסר הביטחון התעסוקתי עלולים להוביל את המפוטרים למצב פיזי ונפשי חמור. לא פחות חשוב, חוסר האמפתיה והכבוד שהמפוטרים חווים, יוצר חשש גדול, חוסר ודאות, חוסר אמון במעסיקים, וירידה בביצועים בקרב אלו שנשארו לעבוד בחברה. 

 

אבל בהחלט אפשר גם אחרת. ראשית, עליכם לזכור לאורך כל הדרך, שמדובר בבני אדם, ולא בחפצים הניתנים להחלפה. על ידי נקיטת גישה אכפתית, ניתן למזער גם את הנזק הפסיכולוגי הנגרם לעובדים המפוטרים, וגם את ההשלכות השליליות על תפקוד החברה.


אמפתיה היא שם המשחק כאן. עליכם לחשוב כל הזמן על נקודת המבט של העובד שאתם עומדים להעזיב. לצד ההלם, הכעס והאכזבה, מתעוררים רגשות קשים כמו חרדה ודאגה לגבי עתיד המשפחה שהם מפרנסים. לכל אלו מתווספים גם הצער על אובדן העבודה המספקת, והחברות במקום העבודה. כל אלו הם כמעט בלתי נמנעים, אך כשמוסיפים לסיפור גם תהליך פיטורים אגרסיבי ונטול חמלה – פה כבר נוצר משבר של ממש. 

ההודעה על הפיטורים חייבת להיעשות ברגישות ובדיסקרטיות 

כאמור, במקרים בהם בשורת הפיטורין נעשית בחוסר רגישות, ובדרך שאינה מכבדת את העובדים ואת פרטיותם, עלול להיגרם נזק, הן למפוטרים והן לחברה. לכן, הדבר הראשון שיש להקפיד עליו, הוא למסור את החדשות הכואבות בדרך דיסקרטית ואישית, בערוץ ישיר ופרונטלי, ובוודאי לא באמצעות מייל או הודעת טקסט. במקרה שאתם מעסיקים עובדים מרחוק, קיימו את השיחה באמצעות פגישת וידאו של ״אחד על אחד״. כמו כן, השיחה עצמה צריכה להיות קונקרטית ותמציתית, אך באווירה אמפטית וחמימה.

כדאי לפתוח ולסיים את השיחה באווירה חיובית, כאשר אתם מדגישים את תרומתו של העובד לחברה ומסבירים את הסיבות לפיטורים. מיד בתום הבשורה, כדאי להסביר את הסטטוס של העובד החל מרגע זה, למשל – לאילו ערוצים עוד תהיה לו גישה ועד מתי (קבוצת ווטאסאפ ומייל של החברה, למשל), עד מתי הוא מחויב להישאר בעבודה (אם בכלל) ועוד. ודאו שאתם עוברים על הכל ולא משאירים דבר באפלה. דונו גם בעניינים בירוקרטיים בהזדמנות זו, בדגש על מכתב פיטורים, שצריך להיות מוכן מבעוד מועד במעמד זה, מכתבי המלצה למעסיקים עתידיים וכו׳. 


כאמור, כאשר עובד מתבשר על פיטוריו, החששות הפיננסיים מיד מתעוררים, ולכן, על מנת לסייע לו ולרכך את המכה, מומלץ בחום כבר בשיחת הפיטורין, להסביר לעובד בקצרה על האופן בו הוא יכול להעביר ולמשוך הפרשות לפנסיה ופיצויים

 

חשוב לדעת שישנם ערוצים ושירותים חינמיים, שיכולים להקל מאוד הן עליכם המעסיקים והן על העובדים (הממשיכים והמועזבים כאחד), בכל הנוגע לניהול קרנות הפנסיה שלהם, לרבות החסכונות, הביטוחים והפיצויים שהם יקבלו לאחר עזיבת מקום העבודה. כדאי להכיר את המערכת של COVER, שתספק לכם ולעובדים פלטפורמה חינמית וידידותית מאוד למשתמש, שתעשה סדר בבלגן ותשפוך אור על הפרטים שלעתים קרובות אנחנו לא מצליחים לדלות לגבי המצב הפיננסי העתידי שלנו. 

העובדים שלכם אשר עוזבים את החברה, יכולים בקלות לגשת למערכת הזו, ולערוך ניהול יתרות פיצויים שישחרר אתכם, המעסיקים, מהמטלה הזו שעלולה להפוך למורכבת.

שמרו על ערוץ תקשורת פתוח ושקיפות עם העובדים הנותרים

כאמור, פיטורים הנעשים בחוסר רגישות ובאופן קר ולא מכבד, עלולים לפגוע מאוד גם בעובדים שנשארים בחברה. אתם המעסיקים, עלולים ״לירות לעצמכם ברגל״ בהקשר הזה, כאשר העובדים שנותרו איתכם חוששים לעתידם וחווים משבר אמון מולכם. דבר זה עלול לפגוע במוטיבציה שלהם ובתפקוד בעבודה. לכן, מומלץ לשמור על שקיפות מולם, ולבשר בעצמכם את הבשורה, מיד לאחר שהעובד שפוטר התבשר בה, תוך שאתם מסבירים את הסיבות ומביעים צער. ספקו להם כמה שיותר מידע, בגבולות האפשר, למשל נתונים כמו כמה אנשים פוטרו, כיצד בוצעו הפיטורים, האם מתוכננים פיטורים נוספים וכיצד עומס העבודה או עבודתם עשויים להשתנות כתוצאה מכך.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...