fbpx

הכל על קצבה חודשית בגיל פרישה: כך תפרשו נכון

הפרשות לביטוח פנסיוני מחייבות כל עובד וכל מעסיק החל מגיל 21 במשך כל שנות עבודתו עד הפרישה. במהלך כל שנות החיסכון של המבוטח הוא מגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו אשר עתיד לשמש אותו לאחר גיל הפרישה באמצעות קבלת קצבה חודשית. 

 

על מנת לאפשר למבוטח לשמור על רמת החיים שלו לאחר סיום תקופת עבודתו, עליו לחסוך מספיק כסף אשר בשילוב התשואות המושגות על ידי הביטוח הפנסיוני לאורך השנים, יצטבר לכדי סכום גדול מספיק שיאפשר לו לקבל קצבה חודשית התואמת ככל האפשר את גובה השכר החודשי הממוצע של המבוטח. 

 

ניהול פנסיוני נכון של החיסכון הפנסיוני וכן של הפרישה, יאפשר למבוטח להפיק יותר מהביטוח הפנסיוני שלו ובכך לקבל קצבת פנסיה חודשית גבוהה יותר למשך שארית חייו. 

ישנם מגוון מכשירים פנסיוניים – אלו מהם משמשים לחישוב הקצבה החודשית בעת הפרישה?

כיום קיימים בשוק שלושה מכשירים פנסיוניים אשר משמשים עבור חיסכון פנסיוני לגיל פרישה ולחישוב הקצבה החודשית של החוסך: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל.

 

קרן פנסיה מבוססת על מודל של ערבות הדדית בין כל החוסכים בקרן ומנוהלת על ידי תקנון. משמעותה של הערבות ההדדית בקרן הפנסיה היא תשלום תביעות של מבוטחים בקרן באמצעות כספיהם של כל החברים בקרן הפנסיה. מכשיר זה הינו בעל דמי הניהול הנמוכים ביותר מבין כלל המכשירים הפנסיוניים והוא כולל כיסויים למקרה של אובדן כושר עבודה של המבוטח וביטוח שארים.

 

ביטוח מנהלים מעניק לכל מבוטח חוזה אישי מול החברה המנהלת (חברת הביטוח) ולכן עליה לשאת בתשלום התביעות של המבוטח. בביטוח מסוג זה ניתן להוסיף כיסוי למקרה של אובדן כושר עבודה אשר מתייחס לתחום המקצוע של המבוטח וכן ניתן להוסיף ביטוח חיים ריסק אשר מעניק תשלום חד פעמי של ההון למוטבים של המבוטח במקרה של פטירה. 

 

בקופת גמל ניתן גם כן לחסוך לגיל פרישה אך ללא כיסויים נוספים. 

 

כאשר המבוטח מגיע לגיל פרישה מחושבים כל החסכונות שצבר בביטוחים הפנסיונים הללו לשם חישוב הקצבה החודשית שמגיעה לו. 

כיצד מחושבת הקצבה החודשית הצפויה בגיל הפרישה?

כל אדם לאחר גיל הפרישה הרשמי, זכאי לקבלת קצבת פנסיה חודשית מהחיסכון הפנסיוני שצבר לאורך שנות עבודתו. חישוב הקצבה החודשית אשר תשולם למבוטח החל מגיל הפרישה ולמשך שארית חייו, נעשה באמצעות חישוב שעורכת החברה המנהלת את הביטוח הפנסיוני: חילוק סכום החיסכון שנצבר בקרן במקדם ההמרה לקצבה. כך למשל אדם שצבר בקרן הפנסיה 2 מיליון ש”ח ובעל מקדם המרה 200, יקבל לשארית חייו, קצבה חודשית בסך 10,000 ש”ח. 

 

אך מקדם ההמרה הוא לא הנתון היחידי שמשפיע על גובה הקצבה החודשית. ישנם מספר פרמטרים אשר משפיעים על גובה הקצבה בהם גילו של הפורש, גילם של בן או בת זוגו, תאריך הפרישה ותכנית פרישה אשר כוללת בין היתר ייעוד לכספי החיסכון של הפורש במקרה פטירה. 

 

בנסוף לפרמטרים האישיים הללו, ישנם פרמטרים חשובים נוספים בעלי השפעה משמעותית על גובה הקצבה החודשית: דמי הניהול והתשואה של קרן הפנסיה.

כך דמי הניהול והתשואה על הפנסיה משפיעים על גובה הקצבה החודשית בגיל הפרישה:

בכל אחד מהמכשירים הפנסיוניים שצויינו, קיימת תקרת תשלומים המהווים את דמי הניהול שהחברה המנהלת יכולה לגבות על ההפקדות החודשיות ועל החיסכון הצבור. גם לאחר הפרישה החברה המנהלת ממשיכה לגבות דמי ניהול על החיסכון הפנסיוני של המבוטח אך מנגד סכום החיסכון הצבור ממשיך לעבוד עבור החוסך ומייצר תשואות לאורך כל תקופת הפנסיה.

 

דמי הניהול המקסימליים לפורש בקרן הפנסיה עומדים היום על 0.5% ואילו הקרן הנבחרת מציעה דמי ניהול בגובה של 0.3% מהצבירה על הפנסיה. משמעותה של הפחתה זו בדמי הניהול עבור החוסך היא שהפורשים יכולים ליהנות מתוספת של כ-2% לפנסיה שלהם. השילוב של הנחת תשואה בגובה 4.26% בשנה עם דמי ניהול מופחתים של 0.3% בלבד, מאפשרים לקרן הפנסיה לתת לפורשים מקדם כלכלי במיוחד.

אם התשואה על החיסכון מהווה גורם משפיע על גובה החיסכון – כיצד מחושבת הקצבה החודשית כאשר התשואה משתנה?

על מנת שהחוסכים יוכלו לקבל מקרן הפנסיה את הקצבה שלה הם זכאים, קרן הפנסיה מבצעת הערכה גסה של התשואה שצפויה להתקבל מידי שנה לפי 4.26% ברוטו. אך חישוב זה נכון לעבור אלו שפרשו לגמלאות עד סוף שנת 2017. עבור אלו שפרשו או יפרשו החל מינואר 2018, הפנסיה מוצמדת לתשואה מדי שנה ובכך הקצבה החודשית של הפורשים יכולה להשתנות מדי שנה בהתאם לגובה התשואה השנתית.

אם כך כיצד ניתן לדעת שהכספים לא יספגו הפסדים כבדים במהלך השנים?

בדיוק בשביל למנוע מצב זה 60% מכספי הפורשים בעלי פנסיות מקיפות, מושקעים באגרות חוב שמנפיקה המדינה אשר מניבות תשואה מובטחת בגובה 4.86%, כך שהפורשים יוכלו ליהנות מיותר שקט נפשי ומיציבות יחסית של התשואה וההפסד על החיסכון.

ממשיכים לשלם מס גם לאחר הפרישה

חשבתם שכאשר תגיעו לגיל פרישה ותקבלו קצבה חודשית תפסיקו לשלם מס? חשבו על העניין מחדש. גובה המס על קצבת פנסיה חודשית נקבע באופן מדורג לפי גובה ההכנסה ממש כמו מס על שכר עבודה. 

 

המשמעות של זה היא שככל שתקבלו קצבה גדולה יותר, כך תדרשו לשלם מס גבוה יותר. 

 

בעוד שפנסיונר בעל קצבה הנמוכה מ- 6290 ש”ח (נכון לשנת 2021), ישלם 10% מס בלבד, פנסיונר אשר יקבל קצבה בגובה 10,000 ש”ח ישלם 20% ופנסיונר אשר יקבל קצבה בגובה 21,000 ש”ח ישלם כבר 35% מס. 

 

באיזור האישי ב-cover תוכלו לצפות בכל מצב התיק הפנסיוני שלכם, לקבל תובנות מעניינות שיעזרו לכם בשיפור התיק הפנסיוני ויסייעו לכם לקבל החלטות מושכלות וטובות לתכנון הפרישה שלכם.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...

מהו כיסוי שארים ומדוע הוא כלול בקרן הפנסיה של רובנו?

הכירו את התנאים והיתרונות של כיסוי שארים – אחד...