fbpx

כל מה שצריך לדעת על חובות המעסיקים

ישנם חוקי עבודה רבים המוטלים על מעסיקים. אלה 4 חובות מעסיקים בולטים שחשוב להכיר וליישם. 

 

התקשרות בין מעסיק לעובדיו, אינה מסתכמת רק במתן שכר עבור עבודה, אלא כרוכה במחוייבויות נוספות. לאורך השנים חוקי העבודה השתנו ונוצרו חוקים חדשים שמטרת העל שלהם היא להגן על זכויותיו של העובד ככל האפשר. כיום מעסיקים רבים אינם מודעים לכל החובות שלהם כלפיי העובדים שלהם ולכן חשופים לתביעות משפטיות, לפגיעה באמון העובדים ולקנסות כבדים. 

 

במרבית העסקים והארגונים מעורבים רואי חשבון, מנהלי חשבונות ומשפטנים, שאמונים על מימוש הזכויות של העובדים. למרות זאת, האחריות מוטלת על המעסיק ולכן ראוי ורצוי שהוא יהיה מודע לחובות שלו כלפי העובדים בארגון. 

 

יצרנו עבורכם את המדריך הבא הכולל 4 חובות מעסיקים מרכזיים שחשוב להכיר.

חוק פנסיה חובה

צו ההרחבה לביטוח פנסיוני במשק הורחב והחל משנת 2008 על כל מעסיק מוטלת החובה להפריש כספים לביטוח הפנסיה של כל עובד. החל משנת 2017 הפקדות הפנסיה מורכבות מהפרשות בגובה 6 אחוזים משכרו הפנסיוני של העובד, 6.5 אחוזים נוספים על חשבון המעסיק ו-6 אחוזים נוספים המופקדים על ידי המעסיק לרכיב פיצויים. כלומר, כל מעסיק חייב להפריש בסך הכל לא פחות מ-18.5% משכרו הפנסיוני של העובד לביטוח הפנסיה שלו.

 

כל עובד רשאי לבחור את סוג ביטוח הפנסיה המועדף עליו מתוך 3 אפשרויות: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל. נוסף על כך, העובד רשאי לבחור את החברה המנהלת את הביטוח הפנסיוני שלו ואת סוכן הביטוח שינהל עבורו את התיק הפנסיוני, על אף שקיים מנהל הסדר פנסיוני בארגון.

 

למעסיק אין זכות לכפות או ללחוץ על העובד לבחור במוצר פנסיוני מסוים והוא חייב לבצע את ההפקדות הפנסיוניות עם המוצר הפנסיוני שהעובד בחר.

 

עם זאת, עובד אינו יכול לוותר על זכותו לביצוע הפקדות לביטוח הפנסיה והמעסיק מחויב לבצע את ההפקדות הנדרשות על פי חוק מתוך שכרו של העובד. כאשר מדובר במקום עבודה שבו חל הסדר מיטיב בביטוח פנסיוני עם תנאים טובים יותר מהתנאים שנקבעו בצו ההרחבה, המעסיק מחויב להפריש את סכומי ההפקדות לפי הסדר זה.

 

קרן פנסיה וביטוח מנהלים כוללים כיסויים ביטוחיים למקרים של אובדן כושר עבודה ומוות. רק בתנאים מסוימים, העובד רשאי לוותר על הכיסויים הביטוחיים הללו. 

 

חשוב לדעת – מעסיק שאינו מבצע את ההפקדות הנדרשות על פי חוק, חשוף לתביעות כספיות מצד העובדים וכן לקנסות כבדים על ידי היחידה לאכיפת חוקי העבודה. לכן חשוב למנות מנהל הסדר פנסיוני מקצועי ומיומן שינהל את כל ההיבט הפנסיוני באופן קפדני.

חוק הגנה על עובדים

חוק הגנה על עובדים התשנ”ז-1997, נוצר עבור יצירת הגנה על עובדים שמתלוננים על שחיתות במקום עבודתם. החוק מגן על עובד שחושף שחיתות בעסק או בארגון כגון הפרת חוק או עבירה על תקנות במקום העבודה. משום שעובדים אלה עשויים להיות חשופים לפיטורים, לפגיעה בשמם הטוב, להתנכלויות מצד המעסיק ולפגיעה בעבודתו של המתלונן, החוק אוסר על מעסיק לפטר עובד או לפגוע בו בגין הגשת התלונה.

 

במידה והמעסיק הפר את החוק, בית הדין לעבודה רשאי למנוע את הפיטורים וכן לפסוק לעובד תשלום פיצויים. כמו כן, המעסיק עשוי להסתכן בעונש מאסר של עד שלוש שנים.

חובת מסירת תנאי עבודה

בין אם אתם מעסיקים עובדים עם הסכמי עבודה מסודרים וכתובים ובין אם לא, על פי סעיף 1 לחוק, הודעה לעובד ולמועמד לעבודה, תשס”ב – 2002, חלה עליכם החובה להעביר לכל עובד חדש הודעה בכתב המפרטת את כל תנאי עבודתו. ההודעה צריכה להימסר לעובד עד 30 ימים מיום תחילת עבודתו ועד 7 ימים כאשר מדובר בנער או נערה.

 

על פי החוק, ההודעה על פרטי העסקה צריכה לכלול מספר פרטים בסיסיים:

 

  • מועד תחילת העבודה – אם מדובר בעבודה קצובה, על המעסיק לציין את תאריך סיום העבודה
  • זהות העובד והמעסיק
  • תיאור עיקרי תפקידו של העובד בעסק
  • גובה השכר, תנאיו ומועדי התשלומים

חוק דמי מחלה

היעדרות ממקום העבודה עקב מחלה או פציעה, יכולה לקרוב בקרב מרבית העובדים בכל תעשייה. על פי חוק דמי מחלה התשל”ו – 1976, העובד זכאי לתשלום עבור היעדרות עקב מחלה.

 

הזכאות עומדת על יום וחצי דמי מחלה לכל חודש עבודה מלא אצל אותו מעסיק ובאותו מקום עבודה. כלומר, מדובר ב-18 ימים בשנה. עם זאת, עובד לא יכול לצבור יותר מ-90 ימי מחלה, מלבד אלו שבהם השתמש. 

 

חישוב צבירת ימי המחלה מתבסס על מודל לפיו חודש עבודה מלא כולל 25 ימי עבודה. מכיוון שבמרבית מקומות העבודה, שבוע עבודה כולל 5 ימי עבודה, אז במקרים כאלה חודש מלא נחשב 21 ימים ושני שליש.

 

את התשלום בגין היעדרות עקב מחלה, העובד לא מקבל מהיום הראשון למחלה. החל מהיום השני למחלה העובד זכאי לקבלת דמי מחלה על פי חוק לפי החישוב הבא: עבור היום השני והשלישי למחלה, העובד מקבל חצי משכר העבודה היומי, החל מהיום הרביעי למחלה, הוא יקבל תשלום מלא. 

 

זה בסיס התשלומים הקבוע על פי חוק והמעסיק אינו יכול לגרוע ממנו, אלא רק לשפר אותו במידה והוא מעוניין בכך.

תביעת עובד נגד המעסיק 

בכל הפרה של זכויות העובד, הרעת תנאיו או עבירה על חוקי העבודה השונים, העובד ראשי להגיש תביעה משפטית נגע המעסיק. התביעה מוגשת לבית דין לעבודה והמעסיק רשאי להתגונן בפניה על ידי הגשת כתב הגנה. 

 

כל תהליך כזה חושף את המעסיק לפגיעה בשמו ובשם העסק, להתקוממות ועזיבה של עובדים נוספים ולנזק כספי גבוה. לכן חשוב שכל מעסיק ילמד היטב את החוקים הכרוכים בהעסקת עובדים ויתנהל באופן תקין וחוקי לאורך כל תקופת העסקתם.

ניהול פנסיוני מקצועי לראש שקט

אחד הכלים המשמעותיים ביותר שעל המעסיק לעשות הוא לשכור את שירותיו של מנהל הסדר פנסיוני מקצועי אשר ינהל את כל ההיבט הפנסיוני של העסק ואת כל ההסדרים הפנסיוניים של העובדים.

 

חברת קאבר מספקת שירותי תפעול וניהול פנסיוני לעסקים וארגונים, אשר כוללים סוכנים ויועצים פנסיוניים מומחים ומגוון כלים טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים שקיפות גבוהה, נגישות למידע והמון שקט נפשי. 

 

לפרטים נוספים על השירות שלנו, צרו איתנו קשר. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...