fbpx

מהי תשואה על השקעה וכיצד מחשבון תשואה יכול לסייע לכם בבחירת ההשקעה הנכונה?

קבלת תשואה על ההשקעה תלויה במגוון פרמטרים שניתן לחשב מראש כדי לגלות האם מדובר בהשקעה חכמה, או לא. כך תעשו את זה נכון.

 

תשואות הן תוצר רצוי של השקעות וחסכונות שונים. כל משקיע רוצה לדעת שהוא ביצע השקעה חכמה שתניב לו תשואה נאה לאורך זמן. תשואה היא רווח כספי על סכום כסף שהושקע והיא מאפשרת להגדיל את ההון של המשקיע. עם זאת, תשואה לעולם אינה מובטחת ולצד הרווח הצפוי יש גם סיכון מסוים שעל המשקיע לקחת. חישוב מקדים של התשואה האפשרית הוא דרך מצוינת לבחון את הכדאיות של ההשקעה.

 

כשמדברים על השקעות וחסכונות, אי אפשר שלא לדבר על תשואות. מטרת העל של כל משקיע היא להשיג תשואה חיובית גבוה בסיכון כמה שיותר נמוך. כאשר ההנחה הרווחת היא שתשואה גבוהה כרוכה בסיכון גבוה, מצריכה ממשקיעים רבים לנווט בזהירות בעולם השקעות ולבחור את אלו שישיגו להם את התשואה הגבוהה ביותר לצד נקיטת סיכון נמוך ככל האפשר. 

 

אפשר לומר שהתשואה על ההשקעה היא הלחם והמים של המשקיעים והיא מהווה את המניע העיקרי לביצוע השקעות שונות במכשירי השקעה שונים. אך מהי בכלל תשואה וכיצד ניתן לחשב אותה ביחס להשקעה?

 

קבלו ספוילר – מחשבון תשואה איכותי יכול לסייע לכם בכך. 

מהי תשואה?

במובן הפשוט ביותר, תשואה היא הרווח הכספי שנעשה על ההשקעה לאורך תקופה מסוימת.

 

ניתן לבטא תשואה נומינלית כשינוי בערך המטבע של השקעה לאורך זמן. ניתן לבטא תשואה גם כאחוז הנגזר מיחס הרווח להשקעה. ניתן להציג תשואות גם כתוצאות נטו (לאחר עמלות, מיסים ואינפלציה) או תשואות ברוטו שאינן מתייחסות לשום דבר מלבד שינוי המחיר. 

 

משקיעים נבונים יודעים שהגדרה מדויקת של תשואה היא מצבית ותלויה בקלט הנתונים הפיננסיים כדי למדוד אותה. מונח אומניבוס כמו רווח יכול להיות ברוטו, תפעולי, נטו, לפני מס או אחרי מס. מונח אומניבוס כמו השקעה יכול לייצג נכסים נבחרים, ממוצעים או סך הכל.

 

תשואה לתקופת החזקה היא תשואה של השקעה לאורך זמן, בבעלות של משקיע מסוים. תשואת תקופת ההחזקה יכולה להתבטא באופן נומינלי או באחוזים. כאשר התשואה מתבטאת באחוזים, “שיעור תשואה” הוא המונח הרווח (RoR).

 

לדוגמה, תשואה שנצברת בפרק זמן תקופתי של חודש היא תשואה חודשית ותשואה שנצברת במשך שנה היא תשואה שנתית. לעתים קרובות, אנשים מעוניינים בתשואה השנתית של השקעה, או בתשואה משנה לשנה (YoY), אשר מחשבת את שינוי המחיר מהיום לזו של אותו תאריך לפני שנה.

 

ניתן להשוות תשואות על פני מרווחים תקופתיים באורכים שונים רק כאשר הם הומרו למרווחי אורך זהים. עם זאת, נהוג להשוות תשואות שנצברו במרווחים של שנה.

תשואה על ההשקעה (ROI)

תשואה על ההשקעה (ROI) היא מדד ביצועים המשמש להערכת היעילות או הרווחיות של השקעה או השוואת היעילות של מספר השקעות שונות. ROI מנסה למדוד ישירות את כמות התשואה על השקעה מסוימת, ביחס לעלות ההשקעה. כדי לחשב ROI, התועלת (או התשואה) של השקעה מחולקת בעלות ההשקעה. התוצאה מתבטאת כאחוז או יחס.

 

החזר ROI הוא מדד פופולרי בגלל הרבגוניות והפשטות שלו. בעיקרו של דבר, החזר ROI יכול לשמש כמדד בסיסי לרווחיות ההשקעה. זה יכול להיות ה-ROI על השקעה במניות, ה-ROI שחברה מצפה בהרחבת מפעל, או ה-ROI שנוצר בעסקת נדל”ן.

 

החישוב עצמו אינו מסובך מדי, וקל יחסית לפרש אותו עבור מגוון היישומים הרחב שלו. אם החזר ה-ROI של השקעה חיובי נטו, הוא ככל הנראה כדאי.

 

תשואה טובה תלויה בשלל פרמטרים כמו הכלת הסיכון של המשקיע והזמן הנדרש להשקעה כדי לייצר תשואה. סביר להניח שמשקיעים שאינם חובבי סיכונים יותר יקבלו תשואה נמוכה בתמורה לנקיטת סיכון נמוך. כמו כן, השקעות שלוקח יותר זמן להחזירן ידרשו בדרך כלל תשואה גבוהה יותר על מנת שיהיו אטרקטיביות למשקיעים.

איך מחשבים החזר על ההשקעה (ROI)?

החזר על השקעה (ROI) מחושב על ידי חלוקת הרווח שהושג על השקעה בעלות ההשקעה. לדוגמה, להשקעה בגובה של 100 ש”ח עם רווח של 50 ש”ח, תהיה תשואת ROI של 50% כאשר היא נמדדת באחוזים. 

מחשבון תשואה ככלי לחישוב תשואה על השקעה 

מחשבון תשואה הוא כלי שמסייע בחישוב התשואה הצפויה להתקבל על ההשקעה או על החיסכון. למשל, על מנת לבצע השוואת תשואות פוליסות חיסכון או מכשירי חיסכון והשקעה אחרים. מחשבון תשואה מאפשר להזין מספר נתונים של ההשקעה ובהתאם הוא מחשב איזו תשואה תתקבל בתקופת ההשקעה שהוגדרה.

 

חישוב התשואה הצפויה מאפשר למשקיעים לקבל החלטה מושכלת על ההשקעות הרווחיות והנכונות עבורם. בעזרת המחשבון ניתן להגדיר את מטרותיכם מההשקעה ולהגדיר את סכום הכסף שאתם מעוניינים להשקיע. בנוסף, תוכלו להבין האם אפיק ההשקעה שפניכם ישיג את התשואה הרצויה והאם הוא כדאי עבורכם. 

מהם הפרמטרים הנכללים במחשבון תשואה?

קיים מגוון רחב של מחשבוני תשואה בשלל אתרים וכל אחד מהם עושה שימוש בפרמטרים שונים. עם זאת ישנם פרמטרים בסיסיים שנכללים במרבית מחשבוני התשואה וחשוב להכיר אותם על מנת שתוכלו להשתמש באופן מיטבי במחשבון ולקבל הערכת תשואה מדויקת ככל האפשר. מחשבוני תשואה משמשים בין היתר לחישוב תשואות על פנסיה, על פוליסות חיסכון, גמל להשקעה ועוד.

 

מרבית מחשבוני התשואה משתמשים בפרמטרים של סכום ההשקעה או הפקדה, גובה הריבית המשוער ותקופת החיסכון המוגדרת.

 

חלק מהמחשבונים מאפשרים לחשב תשואה מהשקעה חד פעמית, וחלקם מתאימים לחשוב תשואה על הפקדות קבועות למכשיר ההשקעה.

 

אלה הפרמטרים העיקריים במחשבוני תשואה:

  • מספר שנים – תקופת ההשקעה
  • שיעור התשואה
  • סכום השקעה התחלתי
  • תדירות ההפקדות להשקעה
  • שיעור אינפלציה
  • שיעור מס
  • ריבית דריבית – ריבית על ריבית השקעה, בתוספת ריבית קודמת
  • סך הון מושקע

התשואה שתתקבל על ההשקעה תלויה במידה רבה באפיק החיסכון או ההשקעה שתבחרו. ניתן להשקיע במגוון רחב של מוצרי חיסכון והשקעה ובמסלולים המאופיינים ברמות סיכון ותשואה משתנות. הבחירה באפיק ההשקעה האופטימלי עבורכם, צריכה להיעשות באופן מושכל בהתאם לנתונים האישיים שלכם. 

 

כדי ללמוד יותר על בחירת אפיקי ההשקעה הנכונים עבורכם, קראו את הכתבה הכתבה – איך בוחרים מסלול השקעה פנסיוני שמתאים לכם?

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...