fbpx

סעיף 14 בהסכם עבודה – מדוע הוא חשוב כל כך ומה המשמעות שלו עבורכם?

הכירו את ההשפעה של סעיף 14 על פיצויי הפיטורים והחיסכון הפנסיוני שלכם.

 

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים הוא נושא חשוב ומשמעותי בתחום דיני העבודה בישראל, אך כשדנים בתוכנו של סעיף זה, עולות לא מעט שאלות. למשל, האם סעיף זה מיטיב עם העובדים או דווקא עם המעסיקים? מהם היתרונות והחסרונות שלו לכל צד? איך נכון לחשב פיצויים עם סעיף 14 ובלעדיו? ועוד.

 

במאמר זה נעשה לכם סדר עם תשובות לכל השאלות הנוגעות לסעיף החשוב הזה.

 

סעיף 14 קובע שתשלומים שמעסיק מפריש לקרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל, יבואו במקום הפיצויים שהוא היה צריך לשלם לעובד בסוף תקופת ההעסקה. 

 

כלומר, אם לדוגמה המעסיק הפריש 100,000 ש”ח לביטוח מנהלים של העובד, הוא לא יצטרך לשלם פיצויי פיטורים נוספים מכיסו בסיום העבודה – סעיף 14 פוטר אותו מחובה זו.

 

על מנת שסעיף 14 יחול, שני הצדדים צריכים לחתום עליו במהלך שלושת החודשים הראשונים לעבודה. אם המעסיק מפריש פחות מהשיעור הנדרש בחוק (לפחות 8.33% מהשכר) לצורך פיצויים, סעיף 14 יחול רק על מה שהוא הפריש בפועל.

יתרונות וחסרונות של סעיף 14

אז מי יוצא נשכר מההסדר הזה? נראה שיש יתרונות וחסרונות לשני הצדדים:

יתרונות למעסיק:

  • לא צריך להתחייב לפיצויים גבוהים בהתאם לשכר האחרון של העובד.
  • משלם תשלומי פיצויים על בסיס חודשי וללא תלות בוותק ובשכרו של העובד.
  • במקרה שהמעסיק נקלע לקשיים כלכליים, הוא אינו חייב לשלם בבת אחת פיצויים גבוהים שפוגעים בכושרו הפיננסי.

חסרון למעסיק:

  • מלבד הפרשות לגמל ופנסיה של העובד, על המעסיק להפקיד מדי חודש לקרן הפנסיה גם את כספי הפיצויים של העובד. כלומר, המעסיק מוציא יותר מכיסו בכל חודש במקום לשלם את כספי הפיצויים של העובד בסיום העסקתו.

יתרונות לעובד:

  • ראש שקט – תשלומי הפיצויים מועברים ומובטחים בקרן פנסיה, גם במקרה פיטורים אבל גם במקרה של התפטרות או פטירה. 
  • תשלומי הפיצויים של העובד אינם תלויים ביציבות הפיננסית של המעסיק.
  • אם התשואה בקרן גבוהה, העובד מרוויח יותר לאורך זמן.

חסרונות לעובד:

  • מוותר על זכות לפיצויים שבמקרים מסוימים עשויים להיות גבוהים יותר כאשר שכרו האחרון של העובד גבוה יותר.
  • אם התשואה בקרן נמוכה לאורך זמן, עשויים לחול הפסדים על החיסכון.

כפי שניתן לראות, היתרונות של סעיף 14 עולות על חסרונותיו עבור שני הצדדים. בעוד שחתימה על סעיף 14 מספקת יתרון משמעותי למעסיקים מבחינת ודאות וחיסכון בעלויות, היא גם מועילה לעובדים בכך שהיא מספקת להם שקט נפשי בכל הנוגע לפיצויי הפיטורים שלהם, מבטיחה את כספם ושומרת על זכויותיהם הפנסיוניות.

מדוע חשוב כל כך לשמור את כספי הפיצויים בקרן הפנסיה?

כאמור, אחד היתרונות המרכזיים של סעיף 14 הוא שהוא מבטיח את כספי הפיצויים של העובד בקרן הפנסיה. זהו אחד השיקולים החשובים ביותר עבור העובד, שכן לעיתים מעסיקים שנקלעים לקשיים כלכליים אינם מסוגלים לעמוד בהתחייבויות הפיצויים שלהם כלפי העובדים בסיום העסקתם.

 

לכן, הפרשת כספיי הפיצויים ושמירתם בקרן הפנסיה מאפשרים חיסכון ארוך טווח ומבטיחים שגם אם המעסיק יקלע לקשיים כלכליים או אפילו יפשוט רגל, כספי הפיצויים של העובד יהיו מוגנים וישולמו כמתחייב. 

 

אך מלבד הפרשות בטוחות ומסודרות מצד המעסיק, ישנה חשיבות גבוהה אף יותר של שמירה על כספים אלה בקרן פנסיה על ידי העובד. כספי הפיצויים שמצטברים בקרן הפנסיה עד הפרישה מהווים חלק אינטגרלי משמעותי מהחיסכון הפנסיוני הכולל.

 

כלומר, משיכת פיצויים לפני גיל הפרישה פוגעת באופן דרמטי בהיקף החיסכון שנצבר ובכך מפחיתה את גובה הקצבה החודשית שמתקבלת בגיל הפרישה. לכן, חשוב להימנע ממשיכת כספים אלו, שכן הדבר עלול להיות כרוך במחיר כלכלי כבד בגיל מבוגר יותר.

 

זכרו, שמירה על הפקדות סדירות לאורך זמן היא הדרך הטובה ביותר להבטיח קצבה פנסיונית טובה ויציבה בעת הפרישה.

איך מחשבים פיצויים עם סעיף 14 ובלעדיו?

ההבדל המשמעותי ביותר בין עובד החתום בהסכם העבודה על סעיף 14 לעובד שאינו חתום על סעיף זה, הוא בחישוב פיצויי הפיטורים בסוף העסקה.

 

עובד ללא סעיף 14 זכאי לפיצויים על בסיס שכרו האחרון והוותק שצבר במקום העבודה. לדוגמה, עובד עם שכר חודשי אחרון של 12,000 ש”ח וותק של 5 שנים, זכאי לפיצויים של 60,000 ש”ח (12,000 ש”ח X 5 שנים).

 

לעומת זאת, עובד עם סעיף 14 זכאי רק לסכום שהצטבר בקרן הפנסיה שלו מתשלומי המעסיק. אם למשל בקרן הפנסיה שלו הצטבר סכום של 50,000 ש”ח בלבד עד סוף תקופת עבודתו, זו תהיה זכאותו ולא יותר. 

 

כמובן שאם המעסיק הפריש פחות מהסכום הנדרש על פי החוק לפיצויים, הוא יצטרך להשלים את ההפרש, אך בדרך כלל סעיף 14 חוסך למעסיק כל עלויות נוספות של פיצויי הפיטורים.

סיכום ומסקנות

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים הוא סעיף מרכזי בהסכמי עבודה, הקובע שהפרשות פיצויים חודשיות לקרן פנסיה יבואו במקום פיצויי פיטורים בסוף תקופת ההעסקה. הסעיף יוצר יתרונות הן למעסיק והן לעובד ולכן מקובל כיום כמעט בכל הסכם עבודה.

 

עבור המעסיק, סעיף 14 מספק ודאות תקציבית ומונע תשלום גבוה של כספי פיצויים בעתיד. עבור העובד, הסעיף מבטיח את כספי הפיצויים בקרן פנסיה ושומר על זכויותיו הפנסיוניות. סעיף זה כאשר הוא מיושם כראוי, יוצר איזון הוגן המתחשב באינטרסים של שני הצדדים ומספק שלל יתרונות ושקט נפשי הן למעסיקים והן לעובדים. 

 

לחיסכון הפנסיוני שלכם יש משמעות אדירה על עתידכם הפיננסי. לכן חשוב לערוך בדיקות תקופתיות של התיק הפנסיוני שלכם כדי להבין טוב יותר את מצבכם הפנסיוני ולהיערך טוב יותר לגיל הפרישה. 

 

באיזור האישי my cover תוכלו לקבל מידע מפורט, נגיש וברור על החסכונות והביטוחים הפנסיוניים שלכם. זה פשוט, זה נוח וזה ללא תשלום. לחצו כאן כדי להירשם. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...