fbpx

אמנות ההפסד: מה עושים עם ההשקעות כששוק ההון בהפסדים?

אסטרטגיות למזעור הפסדים בשוק ההון ומתי הגיע הזמן לממש הפסד.

 

אחת האמירות המוכרות ביותר בוול סטריט היא “Cut your losses short and let your winners run”. זוהי אמנם המלצה חכמה, אך נראה שהרבה משקיעים עדיין עושים את ההיפך – כלומר, מוכרים מניות והשקעות לאחר רווח קטן רק כדי לצפות בהן מבחוץ, או מחזיקים השקעה עם הפסד קטן, רק כדי לראות אותה מפסידה אפילו יותר.

 

מימוש הפסד הון לפני שהוא יוצא משליטה מפריד בין משקיעים מצליחים לבין השאר.

 

בזמנים בהם שוק ההון חווה הפסדים ותנודתיות, סוחרים ומשקיעים המחזיקים במוצרי השקעה פנסיוניים, צריכים לשקול היטב את מצבם הנוכחי ואת הפעולות שעליהם לעשות.

 

במאמר זה נציג בפניכם את הסיבות בגינן משקיעים מחזיקים במניות והשקעות הפסדיות ומהן הפעולות שכדאי לנקוט. 

החזקת השקעות עם הפסדים גדולים

המניעים העיקריים אשר משפיעים על משקיעים בשוק ההון מורכבים ממניעים כלכליים ופסיכולוגיים אך למרות ההיגיון בצמצום הפסדים, משקיעים רבים עדיין יושבים על הגדר כשמדובר בהשקעות שלהם. הם מגיעים למספר פוזיציות במניות עם הפסדי הון גדולים שלא ממומשים. במקרה הטוב, זה כסף “אבוד”; במקרה הגרוע, הוא יורד עוד יותר בערכו ולעולם לא מתאושש. בדרך כלל, משקיעים מאמינים שהסיבה שיש להם כל כך הרבה הפסדים גדולים ולא ממומשים היא שהם קנו את המניה בזמן הלא נכון. הם עשויים גם להאמין שזה היה עניין של מזל רע, אבל לעתים רחוקות הם מאמינים שזה פשוט בגלל מספר הטיות התנהגותיות:

1.מחשבה שמניות תמיד מתאוששות

הצצה בתרשים ארוך טווח של כל מדד מניות מרכזי יראה קו שזז מהפינה השמאלית התחתונה לפינה הימנית העליונה. שוק המניות, לאורך כל תקופה ארוכת טווח, בדרך כלל יגיע לשיאים חדשים. בידיעה ששוק המניות יעלה, המשקיעים מניחים בטעות שהמניות שלהם יחזרו בסופו של דבר. עם זאת, מדד מניות מורכב דווקא מחברות מצליחות. למשל רק לאחרונה התפרסמה כתבה באתר גלובס על משקיעים שהשקיעו אלף דולר בלבד במניית מיקרוסופט לפני 37 שנים וכיום בזכות אותה השקעה קטנה הם הפכו למיליונרים. 

 

המניות הפחות מוצלחות אולי היו חלק ממדד בזמן אחד, אבל אם הן ירדו באופן משמעותי בערכן, הן יוחלפו בסופו של דבר בחברות מצליחות יותר. האינדקסים לעיתים מתחדשים על ידי הפלת המפסידים והחלפתם במנצחים. לכן, הסתכלות על המדדים הגדולים נוטה להפריז בחוסן של המניה הממוצעת, שאינה בהכרח חוזרת. למעשה, חברות רבות לא חוזרות לשיא העבר שלהן וחלקן אפילו פושטות רגל.

2.הזנחה

כאשר תיקי המניות פועלים היטב, משקיעים נוטים לעתים קרובות לבדוק את ההשקעות שלהם ולטפח אותן. הם מגלים עניין רב בניהול השקעותיהם ובקצירת פירות עמלם. עם זאת, כאשר המניות שלהם מדשדשות או יורדות בערכן, במיוחד לתקופות ארוכות טווח, משקיעים רבים מאבדים עניין ומעדיפים לטמון את הראש בחול.

 

כתוצאה מכך, תיקי ההשקעות המתוחזקים היטב מתחילים להראות סימנים של הזנחה. במקום לצמצם הפסדים, משקיעים רבים פשוט לא עושים כלום. האינרציה משתלטת, ובמקום לקצץ את ההפסדים שלהם, לעתים קרובות הם נותנים להם לצמוח ללא שליטה.

3.סירוב לקיחת אחריות

על ידי הימנעות ממכירת מניה בהפסד, משקיעים רבים אינם צריכים להודות בפני עצמם שהם עשו טעות בשיפוט. תחת אשליה כוזבת שלא מדובר בהפסד עד למכירת המניה, הם בוחרים להמשיך להחזיק בפוזיציה מפסידה. בכך הם נמנעים מהחרטה על בחירה גרועה. לאחר שמניה ספגה הפסד, משקיעים רבים מתכננים להחזיק בה עד שהיא תחזור למחיר הרכישה שלה. הם מתכוונים למכור את המניה ברגע שהיא תעלה למחיר הרכישה שלה. זה אומר שכך הם “ימחקו” את הטעות שלהם, אך לרוע המזל, הרבה מאותן מניות ימשיכו לרדת.

4.תקווה שמשהו טוב יקרה

תקווה היא האמונה באפשרות של תוצאה חיובית, גם כשיש ראיות המעידות על מגמה הפוכה. למרות שלתקווה יש את מקומה בתיאולוגיה, היא לא שייכת למציאות הקרה והקשה של השקעה בשוק ההון. למרות החדשות הרעות המתמשכות, המשקיעים יחזיקו ביציבות במניות המפסידות שלהם רק על סמך התקווה הקלושה שלפחות יחזרו למחיר הרכישה. ההחלטה להחזיק אינה מבוססת על ניתוח רציונלי או אסטרטגיית השקעה מחושבת היטב, ולמרבה הצער, הרצון והתקווה שמניה תעלה לא יגרמו לזה לקרות.

מזעור הפסדים

לעתים משקיעים פשוט צריכים לנגוס בתיק ההשקעות שלהם, לשנות מסלולי השקעה או למכור מניות בהפסד לפני שההפסדים האלה יגדלו. תקווה היא לא אסטרטגיה ולמשקיע צריכה להיות סיבה הגיונית להחזיק בעמדה מפסידה. מה ששילמתם עבור מניה לא רלוונטי לעתיד שלה. המניה תעלה או תרד על סמך כוחות השוק, היסודות הבסיסיים שלה והסיכויים העתידיים שלה.

להלן מספר דרכים שיסייעו לכם להגיב היטב להפסד קטן לפני שהוא יוביל להפסד גדול:

אסטרטגיית השקעה

אסטרטגיית השקעה כתובה עם מערכת כללים הן לקנייה והן למכירת מניות, תספק את המשמעת למכירת מניות לפני עלייה בהפסדים. האסטרטגיה יכולה להתבסס על גורמים בסיסיים, טכניים או כמותיים.

סיבות למכירת מניה

למשקיע יש בדרך כלל לא מעט סיבות לרכישת מניה, אך בדרך כלל אין גבולות מוגדרים למתי ולמה למכור אותה. קבעו סיבות למכירת מניות ומכרו אותן כאשר סיבות אלו מתרחשות. הסיבה יכולה להיות פשוטה כמו: מכירה כאשר מתפרסמות חדשות רעות לגבי התפתחויות ארגוניות של החברה.

הגדרת Stop Loss

קבלת הוראת הפסקת הפסד על מניות שבבעלותכם, במיוחד המניות התנודתיות יותר, היא אחד מעמודי התווך של צמצום הפסדים. הוראת Stop Loss מונעת מהרגשות להשתלט ומגבילה את ההפסדים שלכם בשוק ההון.

ולבסוף, השאלה שכל משקיע צריך לשאול את עצמו: האם הייתי קונה את המניה הזאת עכשיו?

אחד הדברים שיכולים לסייע בצמצום הפסדים ובהשקעות טובות יותר הוא לסקור על בסיס קבוע כל מניה ומוצר השקעה שאתם מחזיקים ולשאול את עצמכם את השאלה הפשוטה הזו: “אם לא הייתי מחזיק במניה או בהשקעה הזאת, האם הייתי רוכש אותה היום?” אם התשובה היא “לא”, כנראה שיש לכם סיבה טובה לממש אותה.

בשורה התחתונה

נקיטת פעולה מתקנת על ידי אסטרטגיה וסט של כללים ומטרות היא אסטרטגיה טובה ואקטיבית שמעניקה לכם אחריות וכוח על מה שנמצא בשליטתכם. בכל הנוגע להשקעות, הימנעות מהפסדים אמנם אינה תמיד אפשרית, אך משקיעים מצליחים מקבלים זאת ופועלים באופן אקטיבי כדי למזער את ההפסדים שלהם במקום להימנע מהם. 

 

*כל האמור במאמר זה אינו מהווה ייעוץ או המלצה קונקרטית או מחליף ייעוץ מקצועי על ידי גורם מוסמך אשר עשוי להשתנות ממבוטח למבוטח בהתאם למאפייניו הייחודיים. הגישות וההמלצות המובאות במאמר זה אינן ממצות ומקיפות וכל הסתמכות על האמור הינו על אחריות הקורא בלבד.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...