fbpx

גישה חיובית, הערכה, תנאים ושקיפות: כיצד מבססים אושר ארגוני בחברה

בשנים האחרונות, ארגונים גדולים מכוונים את הזרקור אל רווחתם של העובדים, בדגש על שביעות רצונם ממקום העבודה. מהן הדרכים לבסס תרבות ארגונית שמובילה לעובדים בעלי מוטיבציה גבוהה, ופרודוקטיביות אופטימלית?

 

אופי העבודה, במיוחד בארגונים גדולים, קיבל תפנית חדה בשנים האחרונות, כאשר אחת המגמות הבולטות בתחום, היא כיוון הזרקור על רווחתם של העובדים, והשאיפה להעניק להם לא רק את התנאים הטובים ביותר ״על הנייר״, אלא גם לדאוג שיהיו שבעי רצון, מסופקים ומאושרים במקום העבודה. אחד הגורמים לשינוי הגישה הזה, הוא התופעה הגוברת של ״התפטרות שקטה״. מדובר בסיטואציה בה העובדים חווים תסכול ואי שביעות רצון במקום העבודה, ובתגובה, במקום להתפטר, הם פשוט מפחיתים את התפקוד שלהם למינימום, ובכך למעשה פוגעים בחברה. התופעה מכונה התפטרות שקטה, שכן, קשה להבחין בהידרדרות הזו, בזמן שהעובדים כן ממלאים את האחריות המוטלת עליהם, אם כי לא עושים מעבר לכך. 

 

כיום, מעסיקים רבים מבינים כי יש להשקיע בעובדים וברווחתם, קודם כל בהיבט של תגמול הולם בשכר, תנאים סוציאליים וניהול פנסיוני מקצועי, הכרה, הערכה וקידום, אבל גם בהיבט של אופי ההתנהלות במקום העבודה, בדגש על אווירה, סדר וארגון, הווי חברתי וכו׳. 

 

לרווחת העובדים, לאושר ולרגשות החיוביים שלהם, יש השפעה עצומה על התפקוד שלהם בעבודה. בהינתן התנאים המתאימים, הם יהיו מעורבים יותר, פרודוקטיביים יותר, יצירתיים יותר, בעלי מוטיבציה גבוהה, פתוחים לרעיונות חדשים, והכי חשוב – עם נכונות להישאר במקום העבודה לאורך זמן.

אושר ארגוני – קווים לדמותו

על מנת להגביר את האושר הארגוני ואת שביעות הרצון של העובדים, חשוב להכיר אותם מקרוב ולבחון, אפילו באמצעות סקר של ממש, מהם הגורמים שמביאים לסיפוק שלהם ממקום העבודה: מה מניע אותם בעבודה? מה באמת משמח אותם בעבודה? מה לאחרונה הסב להם אושר במקום העבודה? 

 

כמו כן, ישנם מספר גורמים המגבירים את שביעות הרצון בעבודה:

הערכה ותגמול

תחושת הערכה היא ה״דלק״ של העובדים, שמסייע להם להמשיך לפעול ולהשקיע בתפקידם, ולא תהיה זו הגזמה לומר שאי אפשר להתקדם ולעבוד ביעילות ועם מוטיבציה גבוהה, ללא קבלת הערכה ותגמול על ביצועים והישגים. הבעת הכרת תודה בעבודה, משפרת את האושר של העובדים, מחזקת את הביטחון העצמי שלהם, ואף תורמת לחיזוק מערכות היחסים שלהם עם הקולגות. כמובן, חשוב מעת לעת להעניק לעובדים העלאה בשכר, ומוטב אף שההעלאה הזו תהיה מעוגנת בחוזה העבודה שלהם. אך לא פחות חשוב מהשכר הראוי, להביע הערכה והכרה על ביצועים טובים, הישגים יוצאי דופן, ואף על תפקוד יומיומי שגרתי מצוין. ניתן ליישם זאת באמצעות הענקת בונוסים בשכר, פינוקים וצ׳ופרים אישיים, מתנות וכו׳. הכל בהתאם לאפשרויות הכלכליות של החברה.

תקשרו את ההישגים של העובדים, והראו להם שאתם גאים ומעריכים את עבודתם. ניתן לעשות זאת באמצעות ‘לוח הישגים’ שיתלה במשרד, ובו רשימת ההישגים, ניתן לשלוח מייל לעובדים שמציין את הביצועים הטובים ואת העובדים שעומדים מאחוריהם, ועוד. למעשה, אפשר להכניס לנהלי העבודה מייל חודשי, למשל מייל סיכום חודש, ובו יצויינו העובדים שהגיעו לביצועים מרשימים החודש. אלו הן דרכים פשוטות וחינמיות להביע הערכה כלפי העובדים, והן יכולות להיות ״גיים צ׳יינג׳ר״ של ממש, במיוחד בהשפעתן על רמת המוטיבציה והסיפוק של העובדים. 

גישה חיובית מתחילה מלמעלה

לכם, המעסיקים, ובעיקר לגישה בה אתם דוגלים, יש השפעה נרחבת על העובדים ועל האושר שלה. ככל שתשתדלו להחזיק בגישה חיובית יותר בהתנהלות שלכם מול העובדים, כך תהפכו אותם לחיוביים יותר. לדוגמא, פתיחת פגישות באווירה חיובית, תהפוך אותן לפרודוקטיביות יותר. אם תתחילו את הפגישה בסבב של תודות וציון הישגים למשל, במשחק קצר ש״שישבור את הקרח״ וכדומה, המשתתפים בפגישה יחוו רגשות חיוביים כבר מההתחלה. אם כבר מתחילת המפגש תשתפו אם העובדים באופן אקטיבי, למשל באמצעות סבב בו כל אחד יספר על פועלו במהלך השבוע האחרון, המוטיבציה להשתתף ולתרום למפגש תגבר, הם יהיו מעורבים יותר ואף יצירתיים יותר.

כיצד לקדם את רווחת העובדים? 

חדשות טובות למעסיקים: ישנן מגוון דרכים לעצב מחדש את התרבות הארגונית, על מנת לקדם את רווחת העובדים ולהניב יתרונות ארוכי טווח לארגון. לדוגמה, שינוי אסטרטגי של תנאי העבודה לא רק משפר את רווחתם של העובדים, אלא עשוי גם להביא לשיפור בביצועי העבודה והגברת הפרודוקטיביות, ולהפחית ברמת השחיקה של העובדים. 

תנו להם קרדיט: הניחו לעובדים לקבל החלטות

ככל שתתנו לעובדים יותר שליטה, כוח בקבלת החלטות ועוד, כך תגבר המעורבות שלהם בעבודה, הערך העצמי שלהם יעלה, ורווחתם תשתפר. אפילו שינויים קטנים באוטונומיה של העובדים, יכולים לעשות את הבדל. ככל שתכשירו אותם לפעול באופן עצמאי במקום העבודה, כך ישתפרו הביצועים שלהם ותחושת המסוגלות שלהם תגבר.

שקיפות בכל הנוגע לתנאים הסוציאליים ולפנסיה שלהם

תחום נוסף בו מומלץ להעניק לעובדים שליטה רבה יותר, הוא התנאים הסוציאליים שהם מקבלים מהחברה, בדגש על ביטוי פנסיה. עובדים רבים חשים כי הם נמצאים בערפל והם לא מצליחים להבין בדיוק מה הם מקבלים מהחברה במובן הזה, ואיפה הם עומדים לעומת עובדים אחרים באותו התחום. תשמחו לשמוע כי יש לכם דרך פשוטה ויעילה במיוחד לסייע להם להתמצא ולהתנהל בכל התחום הזה. 

במסגרת תפעול פנסיוני למעסיקים שהוא חלק מהשירותים שחברת COVER מעניקה, העובדים שלכם יוכלו לקבל גישה למערכת דיגיטלית ידידותית למשתמש, שתאפשר לעובדים להבין בדיוק את כל הפרטים החשובים ובמיוחד לראות את המספרים ולעקוב בכל זמן נתון אחר התיק הפנסיוני שלהם. באופן זה, הם יהנו משקיפות מצדכם, וגם יוכלו לקבל שליטה על כל מה שקשור בפנסיה שלהם.

למידע נוסף על שירותי התפעול הפנסיוני למעסיקים של קאבר, הקליקו כאן

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...