fbpx

גישה לחיסכון הפנסיוני והעצמה פיננסית: איך לשפר את חווית העובדים ב-2023?

הביטוי “Quality of work life” (איכות חיי העבודה) תפס תאוצה בשנתיים האחרונות, ויש לכך סיבות מוצדקות. מדובר ברגשותיהם של העובדים לגבי כל מימד במקום העבודה, לרבות תגמולים והטבות כלכליות, ביטחון תעסוקתי, תנאי עבודה, יחסים ארגוניים ובין-אישיים, והמשמעות הפנימית של תפקידו ושל מקום העבודה בחייו.


קשה להניח את האצבע על התקופה בה בדיוק התרבות של עבודה מאומצת, הכוללת שעות ארוכות בכל יום, הפכה לסטנדרט בתעשיות גדולות ובמיוחד בהייטק. העניין הזה כבר הפך למיינסטרים, אבל למעשה, הוא לא דבר חדש במיוחד. בארה״ב, ה״אורים והתומים״ של ישראל בכל הנוגע לתרבות עבודה, אך גם לשגשוג כלכלי כמובן, עבודה קשה היא אבן יסוד משכבר הימים, והתרבות של הקרבת שעות הפנאי וחיי המשפחה לצורך עבודה, היא רק הדהוד שלה.

עבודה קשה היא מקור לגאווה, אבל העובדים עלולים לאבד פרופורציות

בארצות הברית, עבודה קשה תמיד הייתה מקור לגאווה. החל מהמנכ״לים הגדולים בעמק הסיליקון ועד לראפרים מפורסמים, כולם אוהבים להתפאר בעבודה הקשה שלהם. באופן דומה, גם כאן בישראל, מוסר עבודה חזק, נחישות, חריצות וחוסן נפשי הן תכונות מוערכות מאוד. עם זאת, בעולם הסטארטאפים, מוסר עבודה בריא עלול לא פעם להפוך לקיצוני, לשעבוד למקום העבודה המוביל לשחיקה, למאמץ עודף ולמתח כרוני.

סטארטאפיסטים בתחילת דרכם נשאבים לעבודה בלי לשים לב

העובדים בחברות סטארט-אפ, במיוחד בשלבים הראשונים, עלולים להישאב לעבודה ולהשתעבד לה, בלי לשים לב. במיוחד אם אתם חלק מצוות המייסדים, קשה יהיה שלא להתמכר לעיסוק בחברה 24 שעות ביממה. כאשר אתם ניצבים בפני אתגרים רציניים, החל מגיוס משקיעים ועד לאיתור עובדים מתאימים, ועד שכל העסק הזה יתייצב, כנראה שלא תראו את הבית. כמו כן, בתחילת הדרך תעבדו עם המשאבים המינימליים, ובמיוחד עם מעט אנשי צוות, מה שיצריך מכל אחד מכם לתת את המקסימום. 

 

גם אם אתם שכירים בחברה צומחת, ככל שהעסק יגדל, תמצאו את עצמכם עובדים במשך שעות ארוכות ומבלים במשרד לילות כימים. יתכן שבשלב מסוים תעצרו ותתהו אם השכר שהוצע לכם מההתחלה, אינו נמוך ממה שמגיע לכם בפועל כעת.

      

 אין ספק כי אנשים שאוהבים את העבודה שלהם, ומגויסים אליה בכל רמ״ח איבריהם, נהנים גם מהתרגשות גדולה, מסיפוק ומרמות אדרנלין גבוהות. אבל העומס הזה הוא לא רק מסוכן לבריאות הגוף והנפש, אלא שבהמשך הוא גם עלול לפגוע בהישגים של העובדים ושל החברה כאחד.

ההשלכות של שחיקה בעבודה

בשורה התחתונה, התרבות הזאת של עבודה מאומצת מסביב לשעון, פוגעת בחברה. אנשים נוהגים לעבוד יומם ולילה, שבעה ימים בשבוע, תוך שהם מוותרים כליל על חיי הפנאי שלהם, ולא פעם גם על שעות שינה, תזונה מאוזנת, אימוני כושר ועוד. ה-״well being” שלהם נפגע באופן דרמטי. המנהלים נוטים לדרוש את אותו היקף העבודה שלהם גם מהעובדים שלהם, ומצפים מהם לעשות הרבה מעבר למה שסוכם בתיאור התפקיד המקורי שלהם.


כמובן, יש ב״דרייב״ הזה גם הרבה דברים טובים, אבל כאשר העובדים סובלים מחוסר איזון בין חיי פנאי לעבודה, לא רק שהביצועים שלהם יפגעו בסופו של דבר, מה גם ששביעות הרצון שלהם ממקום העבודה תפחת, והם עלולים לעזוב או לצמצם את תפקודם למינימום. בכל אחד מהמקרים האלה, מקום העבודה יספוג הפסדים משמעותיים.

כיצד מעסיקים יכולים לשפר את איכות חיי העבודה בחברה?

כאמור, הביטוי “Quality of work life” (איכות חיי העבודה) הופך ליותר ויותר פופולרי בשנים האחרונות, ויש לכך קשר ישיר לכל האמור לעיל. מעסיקים מתחילים להבין שכדי לשמר את העובדים ואת רמות התפקוד הגבוהות שלהם, הם חייבים לדאוג לרווחתם, ולבסס תרבות עבודה שתקדם זאת.

 

אז החל מתנאים סוציאליים טובים, והעצמה פיננסית, לרבות חיסכון פנסיוני הולם, ועד לתרבות ארגונית המקדמת רווחה, הנה כמה טיפים לשיפור רווחת העובדים:

אפשרו לעובדים שלכם לנוח מחוץ לשעות העבודה, אבל באמת

נכון, על מנת לעמוד ביעדים, לא פעם העובדים ידרשו להישאר במשרד מעבר לשעות העבודה המוגדרות. עם זאת, אם יש עובדים שנשארים באופן עקבי שעות ארוכות במשרד, שימו לב אליהם ושלחו אותם הביתה לנוח מדי פעם. הם חייבים להיטען מחדש כדי להיות במיטבם בעת הצורך. שלחתם אותם הביתה? הימנעו מיצירת קשר כשהם מחוץ עבודה. חכו עם המיילים וההודעות ב-Slack. שחררו אותם לגמרי מעיסוק בעבודה.

מתנות קטנות: איך לפנק את העובדים מבלי לשבור את התקציב?

עובדים המקבלים תגמול ומתנות בתמורה לביצועים והישגים, חשים מוערכים ומסופקים יותר ממקום העבודה. חשוב לציין שתדירות התגמולים לעובדים, חשובה יותר מגודל התגמול עצמו. במילים אחרות, ככל שהעובדים יקבלו יותר ״צ׳ופרים״ ופינוקים קטנים, הם יהיו מרוצים יותר לאורך זמן. אלו יכולים להיות פרסים קטנים כמו לילה במלון, מכשיר חשמל חדשני או תווי קניה. לעתים קרובות, למתנות האלו יהיה אפקט גדול יותר אפילו מהעלאה במשכורת. כמו כן, ימי גיבוש, האפי האוור שבועי וציון של חגים ביחד, בהרמת כוסית במשרד, תורמים גם הם לתחושת השייכות במקום העבודה. 

העצמה פיננסית: הציעו הטבות ואפשרו לעובדים להיות מעורבים בחסכונו

כמובן, מקום עבודה טוב הוא כזה הדואג לחסכונות והביטוחים של העובדים, לרבות חסכונות הפנסיה שלהם. ישנן דרכים רבות לשדרג את התנאים ואת החסכונות של העובדים, למשל להוסיף להם לביטוח גם ביטוח חיים או ביטוח אובדן כושר עבודה ועוד. באופן זה, העובדים ירגישו שאתם דואגים לעתידם. בהקשר זה, מומלץ לפנות לחברות תפעול פנסיוני, ולבדוק מה עוד אתם יכולים לעשות כדי לשפר את מה שאתם מציעים לעובדים.

בקבוק ממותג אאוט – העצמה פיננסית אין

בניגוד למתנות גשמיות, ציוד משרדי ממותג ועוד, את ההטבות החשובות באמת, העובדים לא תמיד יכולים לראות, להבין ולהעריך. עובדים רבים לא ממש מבינים מה קורה בתיק הפנסיוני שלהם, ואי לכך גם לא באמת מבינים את התנאים הטובים שאתם מעניקים להם. תשמחו לשמוע שיש לכם דרך לרכז את כל הנתונים ולאפשר לעובדים שלכם לגשת לחיסכון הפנסיה שלהם בקלות, ובחינם. הכירו את cover – פלטפורמה דיגיטלית הכי ״יוזר פרנדלי״ שיש, באמצעותה ניתן לראות ולבחון את כל מה שיש בתיק הביטוחי באופן מרוכז ופשוט. מדובר בשירות חינמי, שאתם יכולים להציע לעובדים שלכם. בדרך זו, אתם מעניקים ערך מוסף לעובדים, שיכולים לקחת חלק פעיל בתכנון העתיד שלהם, לצד שקיפות, העצמה פיננסית וסדר בתיק הפנסיוני שלהם.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...