fbpx

מעסיק, זה בשבילך: המדריך המלא להפרשות פנסיוניות לעובדים שלך

הפרשות פנסיוניות על ידי המעסיק הן חלק מחוק ביטוח פנסיה חובה. כך תעמדו בהתחייבויות הפנסיוניות כלפיי עובדי הארגון באופן יעיל ופשוט. 

 

כמה טלטלות ותיקונים עבר חוק פנסיה חובה לאורך השנים. אך בעוד שבעבר העובדים היו הגורם האחראי על החיסכונות הפנסיוניים שלהם, כעת החוק מטיל על המעסיקים את כובד האחריות לביטוחי הפנסיה של עובדיהם. החוק על תיקוניו, מחייב את המעסיק להפקיד כספי תמלוגים ופיצויים לביטוח הפנסיה של כל עובד ולכך מצטרפות שורה של דרישות ותקנות שהופכות את ניהול ההסדרים הפנסיוניים של המעסיק עם עובדיו, לעניין מורכב במיוחד. 

 

מהן ההפקדות הפנסיוניות להן מחויב המעסיק כלפיי עובדיו ומהן דרישות החוק? הכנו עבורכם מדריך מקיף שיסייע לכם לנהל היטב את ההסדרים הפנסיוניים של עובדי הארגון. 

אבל קודם, קצת היסטוריה

עד שנת 2008 חובת ההפקדה לביטוח הפנסיה חלה רק על עובדים ומעסיקים שחלו עליהם הסכמים קיבוציים, תנאי הרחבה ענפיים או חוזים אישיים. בשנת 2008 נולד צו הרחבה לפנסיה חובה, ומאז חוק פנסיה חובה חל על כל המעסיקים במשק (למעט בענפי יבוא, יצוא, מסחר ושירותים). אחד התיקונים הוא הגדלת שיעורי ההפקדה לפנסיה. בשנת 2017 פורסם חוק הפיקוח על הפקדות תשלומים לקופות גמל, וכן פורסם תיקון לנספח ה’ בחוזר גופים מוסדיים 2017-9-4 שעניינו מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני.

מהם שיעורי ההפרשות לפנסיה כיום?

כיום שיעור ההפרשות לפנסיה בהתאם להסכם שחל בין המעסיק לעובד, עומד על לא פחות מ-6% משכרו הפנסיוני של העובד עבור תגמולים לפנסיה, לפחות 6.5% הפקדות מעסיק לתגמולים ולא פחות מ-6% הפקדות על חשבון המעסיק עבור פיצויים. 

 

כלומר, עבור עובד שכיר במדינת ישראל, הפרשות המעסיק לפנסיה יעמדו על לא פחות מ-18.5% בהתאם לשכרו הפנסיוני של העובד.

מתי חייב מעסיק להפקיד כספים לביטוח פנסיה של עובד?

צו הרחבה לפנסיית חובה מסדיר את הקריטריונים לפיהם חייב המעסיק בהפרשות לפנסיה של העובד. הקריטריוניים הללו מתייחסים לשלושה היבטים עיקריים: גיל העובד, משך עבודתו בארגון והאם קיים עבורו הסדר פנסיוני.

גיל העובד או העובדת

מעסיק חייב בהפרשות לפנסיה של עובד או עובדת אם מלאו להם 21 או 20 שנים בהתאמה. עובד מתחת לגיל זה אינו חייב בהפקדות לביטוח הפנסיה.

תקופת עבודה בארגון 

למשך עבודתו של העובד בארגון ישנה השפעה על הפקדות המעסיק לפנסיה של העובד. המעסיק חייב בביצוע הפקדות לביטוח הפנסיה של העובד לאחר 3 חודשי עבודה או לאחר 6 חודשי עבודה בהתאם להסדר פנסיוני קיים או חדש של העובד.

הסדר פנסיוני

עבור עובד בעל הסדר פנסיוני קיים (כלומר, ביטוח פנסיה פעיל ממקום עבודה קודם או כעצמאי), המעסיק חייב בהפקדת כספים לביטוח הפנסיה לאחר 3 חודשי עבודה. כמו כן, במקרה של הסדר פנסיוני קיים, המעסיק יפקיד לביטוח הפנסיה של העובד את ההפקדות עבור שלושת חודשי העבודה הראשונים באופן רטרואקטיבי.

 

עבור עובד ללא הסדר פנסיוני קיים, המעסיק יבצע הפקדות לביטוח הפנסיה החדש לאחר 6 חודשי עבודה וללא הפקדות רטרואקטיביות.

מוצרים פנסיוניים בהם ניתן לעשות הסדר פנסיוני על פי חוק פנסיה חובה

ישנם 3 סוגי מוצרים פנסיוניים אשר מאפשרים לבצע הפקדות לביטוח פנסיה פי חוק פנסיה חובה: הפרשות לביטוח מנהלים, קרן פנסיה וקופת גמל. כל עובד רשאי לבחור את סוג המוצר הפנסיוני המועדף עליו, וכן את החברה המנהלת את ביטוח הפנסיה, את מסלולי החיסכון וההשקעה ואת סוכן הביטוח שינהל את כל זה.

 

ללא ספק מדובר בעבודה רבה שחלה על המעסיק ואוספת תחתיה הסדרים רבים מול חברות ביטוח ובתי השקעות רבים, וכן עבודה מול ריבוי סוכני ביטוח. מתוך האתגר הגדול הזה נולד תפקיד ייחודי וחשוב – מנהל הסדר פנסיוני.

מהו מנהל הסדר פנסיוני ומדוע הוא חיוני כל כך לכל חברה וארגון?

מנהל הסדר פנסיוני הוא אדם שאינו עובד שכיר בארגון אשר מנהל את כל ניהול ותפעול הפן הפנסיוני בארגון ואת כל ההסדרים הפנסיוניים של המעסיק עם עובדיו. מנהל ההסדר הפנסיוני אמון על ביצוע ופיקוח ההפקדות לביטוחים הפנסיוניים של העובדים, על דיווח שוטף ועל התאמת המוצרים הפנסיוניים המתאימים ביותר לנתוניו האישיים של כל עובד. למנהל הסדר פנסיוני ישנם תפקידים רבים והוא נושא בכל העבודה הקשורה בניהול ותפעול פנסיוני של הארגון.

 

עבודתו של מנהל הסדר הפנסיוני חוסכת למעסיק זמן רב ומשאבים וכן מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי לטעויות ולתביעות כספיות בגינן.

לסיכום

על כל מעסיק מוטלת אחריות כבדה בניהול ותפעול כל ההסדרים הפנסיוניים של עובדי הארגון. חוק הפנסיה מאפשר לכל עובד לבחור את הביטוח הפנסיוני, את החברה המנהלת אותו, את מסלולי ההשקעה ואת סוכן הביטוח שלו, מבלי שהמעסיק יוכל להגביל את בחירתו.

 

מצב זה אמנם מיטיב על העובד אך כרוך בעבודה רבה המוטלת על כתפיו של המעסיק. מסיבה זו על כל חברה וארגון לשכור את שירותיו של מנהל הסדר פנסיוני אשר נוטל על עצמו את כל האחריות לניהול ותפעול ההסדרים הפנסיוניים של עובדי הארגון והוא בעל ניסיון מקצועי עשיר בתחום הפנסיוני.

 

חברת קאבר מספקת לחברות וארגונים שירותי ניהול ותפעול פנסיוניים אשר כוללים מנהלי הסדר פנסיוניים מקצועיים ומיומנים וטכנולוגיה חכמה המאפשרת למעסיק לקבל מידע שקוף, ברור ונגיש אודות כל ההסדרים הפנסיוניים של עובדי הארגון.

 

הכוח הצרכני הגדול של קאבר מעניק גם יתרונות משמעותיים לעובדים ומספק להם מוצרים פנסיוניים בתנאים האטרקטיביים ביותר בשוק, ניהול פנסיוני רחב וקפדני ומערכת חכמה בה כל עובד יכול לצפות בכל זמן ומכל מקום בתיק הפנסיוני שלו באופן ידידותי ונגיש.

 

נשמע מצוין? צרו איתנו קשר והתקדמו לשירותי תפעול מעסיקים וניהול הסדרים פנסיוניים חכמים של cover.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

מה נשים צריכות לדעת על הפנסיה שלהן?

מבחירת החברה המנהלת ועד שמירה על רצף ביטוחי: כך תהני...

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...